Sunday, October 7, 2012

Bila berjauhan, bila sakit sorang2. T_T


Harini tak sihat. Saket.

Pagi tadi tidur tak lena bila perut meragam. Sakit memulas2. Pastu mula la duk ulang alik pegi toilet.

Perut rasa macam dicucuk2, memulas2. Rasa macam kejang pun ada. Ya Allah, seksanya aku rasa.

Mula la otak aku berfikir, apa puncanya, aku salah makan ke ni. Apa yang aku makan semalam? Oh semalam tersangatlah banyak aku makan. Petang pegi wedding. Well...korang tahu kalo kat wedding lauk ape kan. Nasi beriani, ayam masak merah, daging masak beriani, acar, etc. Oh tak lupa jugak cendol, air milo, air asam boi, and those sweet thingy kat candy buffet (oh yummss).

Oh wait. Did i mention air asam boi? Eh aku memang tak boleh minum air asam boi. Dulu pernah minum air asam boi. Pastu tanpa membuang masa setengah jam kemudian terus perut memulas2. Tapi tak mungkin la kot sebab air tu. Sebab dah lebih 17jam baru datang cirit birit ni.

Lepas mentekedarah kat wedding tu, pegi Tanjung Piai pulak. Makan2 lagi kat Tanjung Piai Resort. Ikan siakap masak masam manis, sotong goreng tepung, udang masak butter, kangkung masak belacan, jus tembikai susu.

Kenyang tak terkata. Perut buncit. Tak larat nak jalan. -.-

Malam, kat rumah, kunyah2 kerepek.

Sekarang ni tak tahu lah yang mana satu penyebab cirit birit ni. Mungkin sebab macam2 yang masuk dalam perut sampai perut tak boleh hadam? -.-

Dan akhirnya, hanya menu ini yang mampu aku telan harini :-
 
 
Bubur nasi + telur.
Ini pun aku mampu telan sikit jer.
Tapi tetap paksa telan sikit demi sikt. -.-
 
 

Orang cakap kalo cirit birit ni dehydrated kan? Maksudnya kehilangan air yang banyak dari badan. Tapi air suam pun aku tak mampu nak telan untuk tambah air dalam badan ni. Telan 2, 3 teguk jer. Selebihnya minum air milo. Itu jer yang boleh membangkitkan selera & boleh masuk dalam mulut ni. Itu pun 1 gelas jer.
 
So plan harini untuk kemas rumah + basuh baju + lipat baju yang menggunung tu memang ke lauuttt. Termasuk juga plan untuk cuba buat kek batik biskut merry. T_T
 
Dari pagi tadi sampai tengahari, perut memulas2. Sakit tu datang sekejap2, 3minit, 5minit sekali. Tapi sakitnya ya Allah...tuhan jer yang tahu. Sampai aku rasa usus aku ni kejang. Sepanjang masa aku terbaring jer. Nak melangkah pegi toilet pun tak larat, tapi tetap gagahkan kaki. Rasa macam nak tido dalam toilet tu jer. Cuba untuk tidur untuk kurangkan rasa sakit. Tapi rasa memulas2 tu tetap datang. Ya Allah..seksanya. Rasa macam nak menangis. :'(
 
Sampai ada ketika tu badan berpeluh2, menggigil2. Rasa macam nak termuntah pun ada. Pandangan mata jadi gelap (walaupun masa tu aku tengah baring). Betul, tak tipu. Kalau aku tengah berdiri, confirm akan pitam. Masa tengah mencangkung dalam toilet (sori tak sopan sket) pun rasa macam nak pitam. So cepat2 selesaikan 'urusan' and terus baring balik.
 
Nak pegi beli ubat? Nak pegi klinik? Memang aku rasa masa tu jugak nak terus pegi klinik. Tapi nak melangkah pegi toilet pun aku tak larat. Lagi la nak drive sendiri. Nak melangkah cari teksi kat depan tu? Aku rasa sebelum jumpa teksi tu, aku dah pitam tengah jalan kot.
 
Dah petang sikit, baru rasa ok. Tak seteruk pagi tadi. Pastu try masak bubur. Nak masak pun kena gagahkan diri. Lepas kacau bubur, duduk mencangkung depan dapur, sebab perut masih memulas2. Pastu baring2 kejap. Pastu ke dapur balik. Sampai ke saat menaip entri ni pun perut masih memulas2.
 
Masa sakit, tengah berpeluh2 & menggigil2 tu, teringat kat Encik Suami.
 
Encik Suami.....kalau lah kamu ada.... :'(
 
Perasaan?
 
Sakit sorang2, takde sape yang temankan, takde sape yang boleh tolong belikan ubat, tolong belikan makanan, takde sape yang boleh jaga. Takde sape yang boleh aku mengadu. Paham tak perasaan tu macam mana? T_T
 
 
 
 
 
Hubby, kalau kamu baca entri ni, saya harap kamu faham perasaan saya.
 
 
 
Akhir kata, lembu berpegang pada tali. Manusia berpegang pada janji. Renung2kan dan selamat beramal.


Ok, nak sambung merehatkan diri dan melawan rasa sakit.
 
 
Thanks for reading.



P/S : hopefully pagi esok tak sakit macam ni. kalo tak, macam mana nak pegi keje. kena pegi mahkamah. harus menjalankan tanggungjawab. kena MC ke?  T_T
 
 
.

2 comments:

Syima Syaz said...

HARI NI REST LA... MKN MCM2 KOT.

Nini Mohd said...

@Syima Syaz
x dpt nak rest sgt la syima. huhuu~
itu la pasal.
agaknyer makan macam2, perut tak dapat nak hadam. -.-