Sunday, January 2, 2011

Saya dan Diet

Salah satu azam pada tahun ni, nak buang beberapa kilo lemak kat badan aku nih.

Camana cara untuk kuruskan badan? Macam biasa la yang kita tau : Diet dan Exercise.

Tapi aku ni boleh ke buat semua tu? Seingat aku la, kalo aku berazam nak kurus dan cuba berdiet, usaha aku tu takkan berjaya. Dulu aku pernah gak diet masa berat badan aku dah meningkat (beberapa tahun yang lepas). Tapi susah betul lah nak diet2 nih. Kena kurangkan makan segala. Pastu tak boleh makan makanan yang best2, tak boleh makan favourite food. Sengsara betul nak diet2. Akhirnya, kembali balik ke cara pemakanan yang tak sihat.

Exercise? Lagi la hampeh. Seumur hidup aku ni, boleh kira ngan jari brape kali jer aku exercise. Masa zaman Universiti dulu pernah gak la jogging sampai semput. Ade la dua, tiga kali pegi jogging kat tasik kat fakulti kejuruteraan tu. Tapi itu pun masa 1st year. Lepas tu dah takde dah. Sampai la beberapa bulan yang lepas, pegi ber-aerobik dan beriadah dengan Encik Kuneng. Tapi berapa kali jer. Lepastu dah takde exercise, sampai la sekarang ni.

Pendek kata, aku memang tak pernah berjaya kalo bab2 berdiet dan nak kuruskan badan nih. Tapi cuba kalo aku tak stress-kan diri sendiri untuk diet? Confirm aku boleh kurus. Hahaa~ jangan tak caya. Dulu aku pernah diet2, tapi tak berjaya. Keazaman tak boleh melawan nafsu makan aku! haha. Lepastu stop diet. Tak pedulikan langsung pasal diet2 nih semua. Makan jer apa yang ada. Pastu camane ntah boleh kurus. Kawan2 semua cakap yang aku nih dah kurus. Wah, suke la haku masa tu kan.

Masa balik kampung (time tu tengah study kat UKM), family aku pun cakap aku dah kurus. Ada yang terkejut tengok aku camtu. Yerlah, balik kampung bukan selalu. Bila dah lama tak jumpa, dan jadi kurus camtu, of coz la diorang terkezut kan.

Encik Kuneng pun pernah tanye : nape kurus sangat ni? Pastu kalo keluar makan ngan dia, mesti dia suruh aku makan banyak2. Sampai la aku tak larat nak habiskan makanan. Huuu~~ kesian aku kena buli. xP

Yer, dia memang tak suke kalo aku kurus sangat. Kalo aku cakap aku nak diet, memang dia tak suke dan tak bagi aku diet. muahahaa~ ;D

Aku plak, suke la kan, tak diet pun boleh kurus. Tapi bila orang tanya tips, aku tak tau nak cakap ape. Yerlah, nak bagi tips ape, sebab memang takde tips pun.

Tapi itu dulu. Ketika zaman universiti. Kat Uni memang lah boleh kurus, walaupun tak plan pun nak diet atau kuruskan badan. Sebab :-
  • terlalu busy dengan assignment, kelas, tutorial, discussion, e.t.c sampai makan pun tak teratur.
  • malas nak pegi cafe. haa..kalo dah penat + ngantok dan dah duk kat bilik, memanglah malas bebenor nak keluar dari bilik dan pegi ke cafe untuk cari makan. jawabnye, duk la terperap dalam bilik tu sambil makan megi + biskut jer. ni biasa terjadi time weekend dan hari takde kelas.
  • nak jimat duit. of coz la kena jimat. aku kan student yang bergantung penuh pada duit PTPTN jer. tak pernah mintak dengan arwah mak aku, walaupun aku dah takde duit langsung. cuma mintak dengan abang dan kakak jer, itu pun kalo dah betul2 kering.
  • ada satu peristiwa yang terjadi masa aku semester pertama tahun 2, iaitu ibuku yang aku sangat kasihi telah dijemput mengadap Maha Pencipta. masa tu bulan puasa (01.10.2006). lepastu aku terus takde selera nak makan, dan berterusan selama beberapa bulan kemudian, dan setahun kemudian. pastu hilang lah lemak2 kat badan aku nih. *serius, selera makan aku terus hilang lepas mak aku meninggal dunia, sampai setahun kot aku kurang selera makan.

Sekarang dah keje, haa..hambik kau. Dah naik berkilo2. Dulu seingat aku la, berat aku dalam 50kg camtu (maybe lagi ringan. tak berapa pasti sebab jarang2 je timbang berat badan). Dah kira ringan la tu kan, walaupun tak langsing slim macm model. Setelah setahun setengah keluar dari alam universiti dan bergelar tenaga buruh ni, berat aku naik mendadak sehingga ke 57kg! WOWW!!! Hebat kan aku. Telah berjaya menternak lemak dengan jayanya!


16.10.2008
wow. agak langsing aku ketika ini.
perut pun tak buncet.
sekarang? huh.




10.04.2009
fokus pada peha. sekarang dah jadik drumstick!
lengan? sekarang dah flabby arm!
oh, aku mahu kembali seperti dahulu!



20.07.2010
dah berisi. berlemak sana sini.


dan beberapa bulan kemudian
(November 2010)




makin gemuk.






makin banyak lemak




=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=
=


aarrggghhhhhhh~~

tak perlu la aku letak gambar gemuk sekarang ni.



Baju dan seluar aku banyak yang dah tak muat, terutamanya seluar. Peha dah jadi drumstick. Goreng pon sodap! xP

Serius nih, aku mahu kembali seperti dulu. Waaa~~ tulun la haku. Camane nak kontrol diri sendiri. Camane nak disiplin kan diri sendiri untuk kurangkan makan dan exercise!

Sekarang ni aku cuba diet lagi. Tak tau la berjaya ke tak nih. Aku mula diet dan kurangkan makan sejak bulan November 2010. Masa tu berat aku 57 kg (berat macam gajah!). Sekarang lepas 2 bulan, hanya turun 2 kilo jer, ke 55kg. Eleh..aku nih hangat2 taik ayam jer. Bulan November tu jer aku bersungguh kurangkan makan. Sebulan kemudian, dah makan banyak balik. Ape lah, makan jer kurangkan. Tapi tak exercise pun. Ade hati nak kurus.

Pastu ada hati plak nak letak ticker kat sidebar blog ni ===>
konon2 sebagai pembakar semangat lah. Ape nak semua orang tau yang kau tu berat macam gajah? bahahaahhh~~~ ;D

Ada hati nak turunkan berat badan ke 48kg plak? Memang misi hampir mustahil! Sebab aku dan diet memang tak serasi bersama. muahahaa~


.

No comments: